|
Kokią kompetenciją lavina? |
„Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo pedagogė EGLĖ SASNAUSKAITĖ rekomenduoja
|
Segmentas |
 |
Kūrybiškumas |
Ši knyga turtinga stebuklingų, magiškų pasakojimų (legendų, padavimų) apie kai kurių Lietuvos vietovių, objektų atsiradimą; čia atgyja mūsų mitologinės būtybės, kalba akmenys. O kad tai nebūtų paprastas legendų rinkinys, šiuolaikiškai istorijas vaikams pasakoja po Lietuvą keliaujantis milžinas Kernius ir tai iš ties žavu. Visa pagyvina spalvingos, žaismingos iliustracijos. Knyga supažindina mažuosius skaitytojus su lietuvių mitologijos pasauliu, kuris parankus žadinti vaiko vaizduotę. Po skaitymo galima ir patiems pabandyti kurti įvairių miškų, upių, ežerų, kaimų atsiradimo istorijas; kelti atvirus klausimus, pavyzdžiui, ar ir dabar gyvena laumės? kur jos galėtų slėptis ir ką veikia? ką papasakotum kaukui, jeigu jį sutiktum? kur dar rekomenduotum apsilankyti milžinui Kerniui? Šis leidinys skatina būti atviram įvairioms idėjoms, drąsiai kelti savąsias, atskleidžia, koks įvairus gali būti mūsų pasaulis. Dar smagiau, kad knygoje pateikiamas ir visų minėtų vietų žemėlapis, kurį panagrinėjus atidžiau galima atrasti, ką aplankyti mūsų gimtinėje. Kūrinyje juntamas artimas, pagarbus santykis su gamta, mūsų krašto istorija. |
9-10 metų (trečiokai-ketvirtokai) |
|
Ši klasika tapusi knyga tiks visiems, kurie moka fantazuoti ir noriai skaito žaismingas, keistas, juokingas apysakas. Smagiausia, kad tekstą galima priimti kaip visišką žaidimą ir kurti įstabų filmą savo galvoje. Šaunios naujo leidimo iliustracijos kviečia atidžiau patyrinėti knygą, aptarti jų prasmę, o kai kuriais atvejais gali tapti puikiu įkvėpimo šaltiniu pačiam pabandyti iliustruoti. Kūrinys pilnas vaikiško džiaugsmo, stebuklų, komiškų elementų. O ką jau kalbėti apie daugybę įvairių (net keistų) personažų, kurie įtraukia pagrindinę veikėją Alisą į neregėtus nuotykius! Knygoje sukurtas vaizduotės žaismu pagrįstas pasaulis kviečia į jį sugrįžti dar ir dar kartą ir moko laisviau pažiūrėti į aplinką, išlaisvinti savo kūrybinius sumanymus, į įvairias situacijas pabandyti pažvelgti kitu kampu ir suprasti, kad mūsų vaizduotė – galingas įrankis. Skaitant įdomu interpretuoti vaizduojamojo pasaulio elementus, su vaiku leistis pafantazuoti, kaip kasdienybė atrodytų, jeigu patys ją galėtume perkurti. |
 |
Emocinis intelektas |
Istorija, kuri puikiai tiks skaityti kartu su vaiku. Kūrinys įtaigus ir turintis užtektinai „emocinio užtaiso“, kad suvirpintų širdis. Knygoje pasakojama apie paslaptingai užsimezgusią dešimtmetės mergaitės ir šuns draugystę. Tekstas savyje talpina platų jausmų spektrą – nors knyga pradedama gana graudžia gaida, vis tik ji kupina šviesos ir gėrio. Patrauklus pasakojimas atskleidžia, koks įvairus gali būti pasaulis, kaip gimsta ir ką gali nuoširdi draugystė, kodėl svarbu suprasti vieniems kitus; ugdo empatiją ir supratimą, kad kartais bendravime visai ne žodžiai yra esminis dalykas. Skaitant šią istoriją pravartu plačiau paanalizuoti žmonių tarpusavio santykius, keliamas problemas (pavyzdžiui, kaip išgyventi artimo žmogaus netektį), šnekėtis apie emocijas ir patirtis. Knyga įkvėps ne vienam prasmingam pokalbiui. |
 |
Kritinis mąstymas |
Tai tekstas apie skaudžias mūsų tautos patirtis, kurių ignoruoti nedera. Jeigu apie tai nekalbėsime, jos gali grimzti užmarštin. Patraukli komikso, paįvairinto laiškais ir pasakojimais, forma, glausta kalba, spalvingos iliustracijos – knyga yra puikus įrankis apie okupacijų laikotarpį pasikalbėti su vaiku. Knygoje gausu ne tik vaizdinių iš Sibiro kasdienybės vaiko akimis, bet ir vilties, gyvenimiškų pamokų, vertybinių nuostatų. Kūrinys nėra persmelktas vien tamsos, raudų, tačiau istorinis faktas jokiu būdu nesumenkinamas – detalės atskleidžia, ką teko išgyventi tremtiniams ir kaip, nepaisant visų negandų, jie neleido savo sieloms palūžti. Kūrinys skatina kelti daugybę klausimų kartu ir leisdamas daug ką atrasti pačiam – kuo kalti buvo tie žmonės? už ką juos trėmė? kodėl vežė būtent į Sibirą? Į juos atsakymų galima paieškoti ir papildomuose šaltiniuose, kurti sąsajas, gretinti medžiagą, atsirinkti, kas panašu ir skirtinga. Be to, knyga neaplenkia ir žmonių bendrystės, tvirtybės, netekties, pagalbos kitam temų, kuriomis visada įdomu padiskutuoti. |
 |
Tai knyga, kuri atskleidžia, jog superherojais gali būti ne tik žmonės ar filmų veikėjai, knygų personažai, bet ir realūs gyvūnai. Knygoje sudėti pasakojimai žaismingi, trumpi ir aiškūs, neperkrauti informacija, todėl faktai vaikams tampa suprantami. Be istorijai nusipelniusių gyvūnų, čia svarbūs ir tie, kurie dėl savo poelgių yra nuskambėję per platųjį pasaulį, kurie padėjo įvairiose mokslo srityse ir kt.. Pasakojimus lydi mielos iliustracijos. Kūrinys gali pastūmėti plačiau pasidomėti mūsų pasaulio istorija, mokslo laimėjimais, glaudžiu žmogaus ir gyvūno ryšiu, gyvūnų galimybėmis. Tai gera įžanga į išsamesnės informacijos paieškas, jos lyginimą tarpusavyje, kritišką faktų atranką (o gal buvo ne visai taip?), diskusijas apie mokslo tobulėjimą ar gyvų organizmų priklausomybę vienas nuo kito. Tai, kad pagrindinis dėmesys skiriamas gyvūnams, o ne žmogui, kviečia pasikalbėti apie jų vietą mūsų gyvenime, apie tai, ką jie mums davė, aptarti žmogaus atsakomybės, etikos klausimus. |