Knygos tėvams apie vaikus – kaip išsirinkti?
Turbūt nėra kitos tokios temos, kuriai visi turėtų tiek patarimų, kaip tėvų ir vaikų santykiai. Neretai skirtingų teorijų autoriai net prieštarauja tarpusavyje. Taigi kaip išsirinkti kuo paprastesnę ir tikrai naudingą knygą tėvams apie vaikus, kad ji padėtų kurti ir puoselėti tvirtus šeimos narių ryšius ir tarpusavio supratimą? Dalijamės ištraukomis iš populiarių ir daugiau dėmesio mokyklinio amžiaus vaikų ugdymui skiriamų knygų, kurias verta įsidėti į tėvų kuprinę.
1. Kaip ugdyti vaiko motyvaciją? Nelyginkite vaikų ir jų pasiekimų su kitais, nes tai tik sukels nereikalingą stresą, pyktį ir neteisybės jausmą. Geriau skatinkite savo vaikus rungtyniauti su pačiu savimi ir pastebėti, ką šiandien gali padaryti daug geriau negu vakar. „Rungtyniaudami patys su savimi niekada nesustosime, nes visada yra, kur tobulėti. Nebūsime ir paskutiniai, todėl nereikės nusivilti ir viską mesti. Užuot sunkiomis ir nepalankiomis sąlygomis auginę „storą odą“, geriau sutelkime vaikų jėgas tam, kad padėtume sukurti tvirtą pagrindą drąsiai žengti pirmyn“, – rašoma knygoje-žurnale „Tėvai irgi eina į mokyklą“ („Šviesa“, 2018). Joje rasite atsakymus į bet kurio amžiaus mokyklinuko tėvams kylančius keblius klausimus – kaip atpažinti vaiko gabumus, ar reikia kartu ruošti namų darbus ir kaip suvaldyti stresą belaukiant testų ir egzaminų.
2. Ką daryti, kai vaikas pyksta ir nepavyksta su juo susikalbėti? „Paprastai emocijos atslūgsta per tiek minučių, kiek vaikui yra metų (esant poreikiui, nusiraminti skirtas laikas gali būti pratęstas iki 5 min.)”, – rašoma psichologių Astos Blandės ir Eglės Gudelienės knygoje „Vaikas pokyčių kelyje“ („Šviesa“, 2016, 2018), kuri padeda tėvams išlaikyti sveiką protą augant vaikui. Priklausomai nuo vaiko amžiaus, emocijoms suvaldyti galima pasitelkti įvairių priemonių. Pavyzdžiui, ikimokyklinio amžiaus vaikui autorės pataria pasidaryti nusiraminimo dėžutę: „Jei vaikas dažnai ir smarkiai pyksta, galima paruošti nusiraminimo dėžutę su jam priimtinomis pagalbinėmis pykčio raiškos priemonėmis: senais laikraščiais, skirtingo kietumo guminiais kamuoliukais, modelino indeliu, muilo burbulais, plunksnomis, į kurias galima pūsti, kad nenusileistų ant žemės ir pan.“
3. Kaip sustiprinti vaiko pasitikėjimą savimi? „Būkite pasitikinčio žmogaus pavyzdys – tai labiau įkvepia nei pamokymai. Ieškokite skatinančių kurti pavyzdžių. Kartu su vaiku įvertinkite jo esamas galimybes ir kelkite realius lūkesčius. Būkite pasirengę padėti, jei tik prireiks. Padėkite vaikui atrasti veiklą, kuri jam leistų ne tik išreikšti save ir pasiekti norimus rezultatus, bet ir patirti gerų emocijų. Raginkite vaiką būti fiziškai ir socialiai aktyvų“, – tai tik keli patarimai iš daugelio, kuriuos galima rasti psichologių Astos Blandės ir Eglės Gudelienės knygoje „Ypatingas vaikas: vienas ar kiekvienas?“ („Šviesa“, 2017, 2018). Joje pasakojama apie tai, kaip sėkmingai ugdyti vaiko asmenybę.
4. Kaip padėti išspręsti vaikų konfliktus? „Konfliktas gali būti kantrybės išbandymas vaikui, jam gali būti sunku susitvardyti. Tačiau žinodamas pagrindinius būdus, kaip tai daryti, vaikas galės geriau spręsti ginčus ir konfliktines situacijas“, – rašoma patarimų tėvams skyrelyje knygoje „Konfliktų sprendimas“ („Šviesa“, 2017). Joje rasite kartu su vaikais skaityti skirtą istoriją apie dviejų brolių dvynių gyvenimą ir nelaimę, nutikusią dėl konflikto su kiemo vaikais. Knygos pabaigoje pateikiama medžiaga tėvams, kaip tokias jautrias temas aptarti su vaikais, ir pasiūlomas STOP metodas: S – suprasti problemą, T – tartis ir siekti susitarimo, O – o kokį sprendimą galima būtų pasiūlyti ir P – prašau padėti.
5. Kaip paskatinti vaikus elgtis saugiai? Kad tik vaikams ko nors nenutiktų – amžinas tėvų galvos skausmas, o kaip tyčia visos pavojingiausios situacijos atsitinka tada, kai mažieji ima varžytis tarpusavyje – kas greičiau, kas toliau, kas bus už kitus kietesnis. „Vaikai ir jaunuoliai mano turintys būti grupėje, todėl nusprendžia priimti iššūkius nepaisydami tykančio pavojaus ir galimų padarinių“, – tokia istorija nutinka ir knygos „Nereikalingos varžybos“ („Šviesa“, 2017) herojams. Verta ją perskaityti ir aptarti drauge su vaikais.
6. Kaip atpratinti vaiką nuo kompiuterinių žaidimų? „Ir vaikui, ir suaugusiajam nesunku tapti priklausomam nuo kompiuterinių žaidimų. Paprastai norima kuo greičiau įvaldyti žaidimą, pasiekti vis aukštesnį lygį, atsiranda normali konkurencinė prigimtis, t. y. noras laimėti. Kiekvieną kartą laimėdamas žaidėjas jaučiasi gavęs atlygį ir yra skatinamas žaisti toliau, taip įsitraukia į uždarą ratą“, – rašoma knygos „Kompiuteriniai žaidimai“ („Šviesa“, 2017) pabaigoje, o ji prasideda nuo technologijų pasaulyje gyvenančio vaiko istorijos, kuri pakrypsta nepageidaujama linkme. Ieškoti, kaip paskatinimo jausmą patirti kitose veiklose, be kompiuterio ekrano, ir kartu su vaiku aptarti tykančius pavojus, galima drauge perskaičius šią trumpą knygelę.
7. Kaip išvengti pavojingų nepažįstamųjų? Šiais laikais jų sutikti galima ne tik gatvėje, bet kur kas dažniau – įvairiose interneto erdvėse: žaidimai, pokalbių svetainės, socialiniai tinklai. Kad vaikas mokėtų atpažinti piktavalį nepažįstamąjį ir jo kėslus, svarbu tokias situacijas ir elgesį jų metu aptarti iš anksto, pasitelkus konkrečius pavyzdžius. Vienas iš jų gali būti knygos „Saugus internetas“ („Šviesa“, 2017) herojės nuotykis, kuris galėjo baigtis visai nejuokingai. „Atminkite, kad ne visa informacija internete yra teisinga ir tikra“, – tai viena iš 11 saugaus elgesio internete taisyklių, pateikiamų knygos pabaigoje ir skirtų išsiaiškinti šią temą su vaikais.